Iso osa kiinteistöalan palveluntarjoajista ei näe digimurrosta mahdollisuutena. Yritysten asiakkaista melkein puolet kokee digitalisaation jopa strategisesti tärkeäksi asiaksi, mutta vain kymmenesosa palveluntarjoajista kokee samoin. Näin tiivisti Rakennuslehti hiljattaisia tutkimustuloksia Tampereen Teknilliseltä Yliopistolta. Oho?!

Iso osa kiinteistöalan palveluntarjoajista ei näe digimurroksessa mahdollisuuksia

Koetin kääntää uutisen positiiviseksi huomauttamalla itselleni, että enemmistö näkee kehityksessä myös mahdollisuuksia, kunnes luin uutisen kommentit. Niissä kehutaan, että alalla toiminnanohjaus ja sähköiset huoltokirjat ovat jo arkipäivää. Sähköpostiakin käytetään ja laskuja skannaillaan. Anteeksi, mitä?

Vanhakantaisella alalla saat muotisanoja viljelemällä ”naiivin propellipään” maineen. Käytettiin mitä sanoja hyvänsä, on tämä ala kuitenkin murroksen edessä. Uusiudu tai näivety.

Käännetäänpä asia positiiviseksi. Kiinteistöalalla voi  olla muihin toimialoihin nähden suhteellisesti paljon enemmän voitettavaa kuin monella muulla alalla. Hyppäämällä nyt ”digijunan” kyytiin pääsevät kiinteistöalan toimijat nauttimaan merkittävistä perässähiihtäjän eduista. Yritykset voivat hypätä monen kehitysvaiheen yli suoraan kaikkein mehukkaimpiin herkkupaloihin.

Otetaan esimerkki kiinteistöjen huoltotoiminnasta. Kiinteistöhuoltoa olisi voitu jo pitkään tehostaa ja kehittää, jos käytössä olisi ollut muilta toimialoilta tuttuja raportointityökaluja – ja ihmisillä aikaa käyttää niitä. Työntekijät ovat monesti olleet kuitenkin liian kiireisiä sammuttaessaan tulipaloja, jolloin kehityspuoli on jäänyt vähemmälle – eikä ihme, sillä ala on ollut kovassa paineessa.

Digijunan matkustajat pystyvät nyt hyppäämään kokonaan tämän kehitysvaiheen yli.

Mittaroinnin (teollinen internet, internet of things) ja automaattisen, ennakoivan analytiikan avulla ihmisten ei enää tarvitse analysoida dataa tehdäkseen hyviä toimenpiteitä. Ihmisten ei myöskään tarvitse juosta päättömästi kiinteistöillä selvittämässä ongelmia. Ihmiset voivat viimein keskittyä olennaiseen esimerkiksi korjaamalla viat ennen kuin ne muuttuvat ongelmallisiksi ”tulipaloiksi”. Talot pysyvät paremmassa kunnossa, ylläpidon kustannukset laskevat, asukkaat ovat tyytyväisempiä ja työntekijät onnellisempia. Ei enää hometaloja lööpeissä? Kutsun tätä Älykkääksi Kiinteistöhuolloksi.

Konsepti on jo testattu monilla toimialoilla. Esimerkiksi konepajateollisuudessa Konecranes on ”ennakoivan huollon” edelläkävijöitä. Samalla yritys on kuitenkin joutunut käymään läpi kaikki kehitysvaiheet ja maksamaan niistä ison hinnan. Kiinteistöalalla on nyt mahdollisuus ottaa parhaita käytäntöjä käyttöön suoraan ilman välivaiheita.

Isoin mullistus alalla 15 vuoteen!

Loppuun lyhyt kaupallinen puheenvuoro: Yllä kuvattu ”onnellinen ihmemaa” ei ole muutaman propellipään lapsellinen utopia vaan tätä päivää. Leanheat-konseptissa on kehitetty Älykästä Kiinteistöhuoltoa jo 13 000 asunnossa Suomessa. Työsarkaa on vielä paljon jäljellä, mutta eteenpäin mennään vauhdilla, jota ala ei ole vielä koskaan nähnyt. Erästä asiakastamme lainaten: ”Tämä on isoin mullistus tällä alalla 15 vuoteen!”.