Vuoden alussa kerroimme Leanheatin ekosysteemin synnystä. Nyt tarkoitus on päivittää kuulumiset ja kertoa ekosysteemin viimeisimmät terveiset sekä avata kumppaniemme toimintamalleja. Jo alkuvaiheessa mukana ekosysteemissä oli mm. anturivalmistajia, kiinteistöautomaatioyrityksiä, tietoliikennetoimittajia ja kiinteistönhuoltajia. Kevään aikana ekosysteemi on vahvistunut ja kasvanut uusilla toimijoilla.  

Dataa hyödyntävän ekosysteemin jäseniksi sopivat liiketoimintamalleiltaan toisiaan täydentävät yritykset. Esimerkiksi Posti pystyy hoitamaan palveluna sensoreiden asennusta oman ydinliiketoimintansa ohessa. Aavat-insinööritoimisto pystyy tekemään patteriverkoston tasapainotukset tehokkaammin käyttämällä valmista mittausdataa sen sijaan, että käy ensin keräämässä sen paikan päällä. Fortum on rakentanut Leanheatin lämmönohjauspalvelun päälle oman raportointipalvelunsa taloyhtiön hallituksille ja sovelluksen asukkaiden käyttöön. 

Fortum on edelläkävijä myös kaukolämmön kysyntäjouston hyödyntämisessä. Espoossa on yli 10000 huoneistoa, jotka automaattisesti siirtävät lämmitystään lämmöntuottajalle edullisimpaan ajankohtaan. Näin energiatehokas yhteistuotanto korvaa tehotonta sähkön ja myös lämmön fossiilista erillistuotantoa. Samat laitteistot ja ohjauskyky on Suomessa olemassa 36 000 muullakin asunnolla ja määrä kasvaa koko ajan. Lämmön kysyntäjouston kymmenkertaistaminen Suomessa vaikka huomenna on siten enää energiayhtiöistä kiinni. Ainoa, mitä kaukolämpöyrityksiltä tarvitaan on hintasignaali, jonka mukaan lämmitystä halutaan ohjata. 

Kevään aikana mukaan Leanheatin avoimeen ekosysteemiin onkin tullut lisää uusia energiayhtiöitä. Näitä ovat mm. Loimaan Kaukolämpö, Kurikan Kaukolämpö, Orimattilan Lämpö, Varkauden Aluelämpö, VSV Yhtiöt ja Rauman Energia. Leanheatin kehitysjohtaja Ossi Porrin mukaan yhteistä yrityksille on palveluasenne. ”Esimerkiksi Loimaan Kaukolämpö on tottunut auttamaan lämmön käyttäjää kaikissa ongelmatilanteissa, riippuvat ne heidän laitteistoistaan ja lämmöntoimituksestaan tai eivät”, Ossi kuvaa.  

Korkean profiilin palveluyrityksille Leanheatin järjestelmä on tapa helpottaa omaa työtään. Huoltokäynnit voidaan kohdistaa paikkoihin ja aikoihin, joissa niitä todella tarvitaan. ”Paras tilanne on tietenkin silloin, kun energiayhtiö näkee datasta ennakkoon, että ongelmia on tulossa, ja pystyy korjaamaan ne jo ennen kuin niistä aiheutuu asiakkaalle haittaa,” sanoo Ossi. 

Energiayhtiöiden osalta trendi on Ossin mukaan kääntymässä siihen, että Leanheatin palvelu halutaan tarjota koko kunnan tai kaupungin asiakkaille kerralla. ”Pilottivaiheet on niin monessa paikassa jo tehty ja hyödyt todennettu, ettei Leanheatin järjestelmän teknistä toimivuutta tarvitse enää arvuutella. Tällä hetkellä työstetään asian paketointia asiakkaille. Eri kaukolämpöyhtiöt palvelevat asiakkaitaan persoonallisilla tavoilla. Siksi on esimerkiksi tärkeää, millä nimellä asiaa juuri meidän paikkakunnallamme kutsutaan.” 

Mikäli kiinnostuit ekosysteemin synergiamahdollisuuksista ja liiketoiminnan kehittämisestä, ota meihin yhteyttä! Keskustellaan aiheesta lisää.
Tiimimme on myös saanut kevään aikana vahvistusta kumppanuuksien hallinnan ja palvelujen kehittämisen osalta. Mukaan on liittynyt Minna Näsman kumppanuusjohtajan roolissa.

Ota yhteyttä:
Ossi Porri, kehitysjohtaja
0400 751 101
ossi.porri@leanheat.com

Minna Näsman, kumppanuusjohtaja
040 687 3125
minna.nasman@leanheat.com

Ekosysteemin nettisivulta löydät lisätietoa aiheesta: www.leanheat.com/ekosysteemi