Tekoäly on ns. ”hypesyklin” aallonharjalla. Tämä sykli kuvaa uusien ilmiöiden kehityskaarta. Ensin nousee suuri hype ja odotukset. Väliaikaisen taantumisen jälkeen käytännölliset ja toimivat ratkaisut jäävät eloon ja yleistyvät kaikkialle maailmaan. Aallonharjalla painotetaan visioita ja mahdollisuuksia, myöhemmässä vaiheessa nähdään, miten ilmiö maailma todellisuudessa muutti.
Tekoälystä ja IoT:stä puhutaan nyt paljon. Niiden sanotaan korvaavan puolet tunnetuista ammateista. Vaikka hyödyt ja mahdollisuudet on laajasti tunnustettu, käytännön ratkaisuista puhutaan silti vähemmän kuin tekoälystä ”ilmiönä”. Yksi ilmentymä tästä on erilaiset ”IoT-alustat”, jotka keräävät mitä tahansa dataa, jota ”tekoäly” sitten pureksii. Jää kuitenkin helposti epäselväksi, mitä tarkoitusta varten alustat ovat, ja mitä tekoälyn tuotoksena konkreettisesti syntyy.
Ennustan, että siirryttyämme syklissä hieman pidemmälle tulemme vielä yllättymään. Tekniikka pysyy edelleen mahdollistavana tekijänä, mutta ihmiset ja palvelut nousevat merkitykseltään rinnalle. Yleisten alustojen sijaan tulemme kuulemaan käytännöllisistä ja yksinkertaisista täsmäratkaisuista. Ja ihmisten rooli on näiden tuottamisessa edelleen olennainen.
Yksi tällainen täsmäratkaisu on Leanheatin palvelu kiinteistöjen lämmityksen ohjaukseen ja ennakoivaan huoltoon. Taustalla jyllää tekoäly ja IoT, jotka on valjastettu tarkasti valittujen tehtävien automatisointiin. Palvelun ytimessä, tasaveroisena tekniikan rinnalla toimii monissa rooleissa kuitenkin ihmisiä. Ihmiset valvovat järjestelmän toimintaa. Ihmiset reagoivat 24/7 tekoälyn tuottamiin havaintoihin ja hoitavat poikkeamia. Ihmiset toteuttavat monenlaisia asiakkaiden pyyntöjä. Ihmiset varmistavat, että ratkaisu lunastaa lupaukset. Ihminen sisältyy tekoälystä maksettavaan kuukausihintaan.