Kosteusvalvonta-case: Asuntosäätiö Asokodit

Hanna Laurila·2019-06-04T16:56:30+00:004.6.2019|

Asuntosäätiön Asokodit tarjoaa asukkailleen parempaa asumista Leanheatin kosteusvalvontapalvelun avulla.

Leanheatin Asokodeille tuottama kosteusvalvontapalvelu mahdollistaa yli 16 000 kotia omistavalle asuntoyhtiölle tehokkuutta ongelmatilanteiden kartoitukseen. Se on myös oiva esimerkki onnistuneesta yhteistyöstä.

Asuntosäätiön Asokodit on omistamallaan yli 16 000:lla asunnolla Suomen suurin asumisoikeusasuntojen omistaja. Yhtiön toiminnalle tärkeää on jatkuva kehittäminen ja hyvien asumispalveluiden tuottaminen huolella valittujen kumppaneiden kanssa. Leanheatin se valitsi kumppaniksi vuonna 2016, jolloin Leanheat–järjestelmä asennettiin ensimmäisiin Asokoteihin.

Teemme vuosittain jokaiseen kohteeseemme laitteisiin liittyviä tarkastuksia ja ylläpitohuoltotoimenpiteitä. Näistä huolimatta joissain huoneistoissa kosteuslisä on ollut korkealla tasolla. Leanheat toi palvelunsa kautta uuden näkymän näihin huoneistokohtaisiin kosteuksiin ja pystymme sen pohjalta tutkimaan kiinteistöissä kohonneita kosteuslisiä, mm. tarkistamalla ilmanvaihdon toimivuuden. Opastamme myös tarvittaessa asukkaita toimimaan tavalla, joka vähentää huoneistoissa olevaa kosteutta. Jokaisesta meille kosteushälytyksen aiheuttaneesta asunnosta on löytynyt jotain vikaa”, selittää Asokotien kiinteistöpäällikkö Teemu Jalomäki.

Yhteistyö, joka tuottaa tuloksia

Leanheat–palvelu perustuu toimintatapaan, jossa asuntoihin asennettavien langattomien anturien avulla mitataan asuntojen kosteus sekä lämpötila. Asiakas saa kosteuteen liittyvät hälytykset Leanheat cloud-käyttöliittymään ja halutessaan sähköpostiinsa. Asokodeilla on Leanheat–palvelun piirissä 4000 asuntoa, joista 3000 asunnossa on anturit.

Asokodit on kokeillut käytännössä kosteusvalvontapalveluamme jo jonkin aikaa ja kokenut saavansa siitä lisäetua ja tehokkuutta ongelmatilanteiden kartoitukseen ja huoltotoimenpiteiden kohdistukseen. Järjestelmä tunnistaa myös mahdolliset riskit, kuten poikkeavat kosteusolosuhteet, joiden korjaaminen liian myöhään voi tulla kalliiksi”, kuvailee asiakaskokemusjohtaja Jaakko Luhtala Leanheatilta.

Kosteusmittauksella pystytään ennaltaehkäisemään rakennusongelmia sekä takaamaan, että asunnossa on miellyttävä ilma. Se on arvokasta rakennusten ja asukkaiden terveyden kannalta. Isompi kosteusvahinko on kallis ja työläs korjata. Leanheatin kosteusvalvontapalvelu ja kaikki sen data on ollut Asokotien käytössä asentamisesta lähtien.

Kun otamme toimintatapoja tai järjestelmiä käyttöön, sitoudumme niihin 100 prosenttisesti ja viemme asiaa eteenpäin tavalla, jolla saamme mahdollisimman hyvän hyödyn järjestelmästä. Se vaatii valvontaa ja seurantaa. Olemme tässä tapauksessa kehittäneet onnistuneesti nämä toimintatavat yhdessä Leanheatin kanssa. Näen Leanheatin arvokkaana palveluntarjoajana meille”, kertoo Jalomäki.

Leanheatin Jaakko Luhtala kehuu myös Asokotien panostusta.

Yhteistyö Asokotien kanssa on aina toiminut hyvin. He ideoivat ja kehittävät omia toimintatapojaan. Mikäli valvontapalvelusta haluaa hyötyä, pitää kohteessa osata reagoida ja olla selvä toimintamalli – tässä Asokodit ovat edelläkävijöitä”, sanoo Luhtala.

”Hiilijalanjäljellämme on merkitys”

Asokodit on Asuntosäätiö-konsernin tytäryhtiö. Konserni omistaa yli 17 000 asuntoa ja on siten Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Omaa hiilijalanjälkeäään se pyrkii pienentämään eri toimenpiteillä. Viime vuonna energiankulutus laskikin konsernin koko kiinteistökannassa yli kahdella prosentilla.

Kaltaisemme kokoisen toimijan hiilijalanjäljellä on merkitystä. Olemme Leanheatin kanssa kehitelleet kosteusvalvonnan lisäksi muitakin toimenpiteitä asuntojemme toimivuuden takaamiseksi. Sisäolosuhteet ovat nyt tasaiset, eikä asunnoissa ole kosteutta. Kun ilmanvaihto toimii, rakenteet pysyvät terveinä pidemmällä aikatähtäimellä. Pidämme huolta asunnoistamme ja siitä, että niissä on asukkaillemme terveelliset ja turvalliset olosuhteet ”, kiteyttää Jalomäki.

endesv

Teknisiä ongelmia tai kysyttävää?

Tavoitat teknisen tiimin puhelimitse 24/7:
010 504 1410

tai sähköpostitse:
tuki@leanheat.fi